wtorek, 12 maja 2015

IKONA – MODLITWA ZAPISANA NA DESCE. GRAŻYNA NIERADKO



Słoneczne późne popołudnie, na ulicy Dworcowej spieszący ludzie ze swoimi myślami i sprawami, dążący do celu tylko im znanemu. W tym czasie w naszej filii trwa wernisaż IKON Pani Grażyny Nieradko. Osoby, które 11 maja znalazły czas i przyszły na spotkanie ze Słowem w barwach i wybrały tego dnia bibliotekę nie żałowały. Miały niecodzienną okazje posłuchać o pisaniu i czytaniu IKON, o warsztacie ikonopisarskim, a o tym wszystkim bardzo ciekawie opowiadała Pani Grażyna, gość biblioteki. W trakcie spotkania wywiązała się dyskusja na temat czytania IKON, zrozumienia w nich zapisanych symboli tekstu sakralnego, współcześnie. Impreza została zorganizowana w ramach trwającego Tygodnia Bibliotek przebiegającego pod hasłem WYBIERAM BIBLIOTEKĘ. 
Wystawę będzie można oglądać do 29 maja w godzinach pracy biblioteki - zapraszamy.

Grażyna Nieradko - o sobie

Urodziłam się na Puławach, mieszkałam w pięknej miejscowości Matygi leżącej niedaleko Kazimierza Dolnego. Wychowywałam się w rodzinie uzdolnionej artystycznie, dziadek rzeźbił figury w drewnie. Jako dziecko lubiłam bardzo rysować, tworzyłam także wiersze w których  opisywałam kwitnące sady i barwne łąki. W Bydgoszczy mieszkam z rodziną od 1985 roku i tutaj tworzę swoje prace.

Malarstwo było i jest moją największa pasją, które przez pewien etap mojego życia zostało uśpione i czekało, aż do 2008 roku. Zawdzięczam to mojej rodzinie, mężowi, a najbardziej córce, która zachęciła mnie do malowania, kiedy zobaczyła moje rysunki głęboko schowane w szufladzie. 
 
Zaczęłam od kwiatów i starych chat których już coraz mniej. Interesowały mnie portrety ze zdjęć jak również postaci świętych. Malowałam wciąż więcej i więcej. Czułam, że potrzebna jest mi wiedza z zakresu plastyki. Ukończyłam Policealną Szkołę Sztuk Pięknych w Bydgoszczy, a tytułem mojej pracy dyplomowej były: „Ikony – na podstawie ikon Andrieja Rublowa”.

Dlaczego ikony? Pewnego dnia w moim sercu pojawiło się ogromne pragnienie przedstawiania postaci Świętych i to na odpowiednim materiale, które by było godne Świętego. Zaczęłam więc tworzyć ikony.

Zajmując się pierwszymi ikonami, powróciły do mnie wspomnienia o dziadku, który zanim zaczął pracę, całował kawałek drewna i zakreślał na nim krzyż. Dla mnie wówczas jako małej dziewczynki i dzisiaj dorosłej kobiety było to wielkie wydarzenie, którego tajemnicę wciąż na nowo odkrywam.                                                                                                          

 













 W swoich pracach wzoruję się na dziełach Andrieja Rublowa - rosyjskiego mnicha, świętego prawosławnego, pisarza i twórcy ikon.Twórczość Rublowa zachwyciła mnie, to jego prace wpłynęły na moją potrzebę tworzenia, pisania ikon. Ikona jest dla mnie ewangelią pisaną przez obraz, który nie tylko się ogląda, a przede wszystkim kontempluje. Ikona jest dziełem sztuki zrodzona w modlitwie przez setki pokoleń. Jestem wdzięczna Bogu że dał mi łaskę tworzenia, cierpliwość i wewnętrzny spokój.

Wykonane prace oparte są na symbolach. Każda kreska i kolor są podporządkowane tajemnicy o której obraz ma opowiadać. Kolory i kształty wywołują drgania duszy pobudzają w mistyczną Bożą rzeczywistość.
Bardzo jestem zadowolona że moje prace pokazane będą w bibliotece, Wybieram bibliotekę bo jest ona miejscem szczególnym oraz wyjątkowym. Sztuka tutaj, obecna jest prawie na każdej półce…